SOCIAL MEDIA – WAT BETEKENT HET VOOR JOUW WELZIJN?

Kim van Herel
22 november 2021 3 MIN LEZEN

In de coronatijd is het gebruik van social media nog meer toegenomen onder de Nederlanders. Uit het Nationale Social Media onderzoek 2021 van Newcom, blijkt dat er steeds vaker wordt ingelogd op steeds meer verschillende social media platformen. Het gebruik van social media wordt dus een steeds groter deel van ons dagelijks leven. Maar wat betekent dit precies? En hoe beïnvloed dit ons welzijn?

FOMO

De term 'FOMO' is voor veel mensen al een bekende term. FOMO staat voor 'fear of missing out'. Dit betekent dat wanneer je last hebt van FOMO, je eigenlijk bang bent om ergens niet bij te zijn en hierdoor positieve ervaringen te missen. Deze term is tegelijk geboren met het grootschalige gebruik van social media. Niet zo gek dus dat deze veel met elkaar te maken hebben. Het gevoel dat je positieve ervaringen mist, wordt constant aangewakkerd door de posts die je op social media voorbij ziet komen.

Denk je eindelijk is een rustig avondje op de bank door te brengen, een momentje waar je de hele week naar uit hebt gekeken. Filmpje aan, zak chips erbij, terwijl je ondertussen wat op Instagram scrolt. Stories van allerlei hoogstwaarschijnlijk leuke uitstapjes komen voorbij. De buurman is bij een voetbalwedstrijd, een paar van je vrienden staan ergens in de club en zelfs je eigen zusje is met haar vriendinnen in de bioscoop. Opeens bekruipt een onrustig gevoel je. 'Ze hebben het allemaal wel erg leuk zonder mij.' Het rustige avondje op de bank is opeens helemaal niet zo rustig meer.

Slecht slapen door social media

Verschillende studies hebben al aangetoond dat toenemend gebruik van sociale media een negatief effect heeft op jouw slaapkwaliteit. Dit komt door het blauwe licht dat van het beeldscherm van je telefoon afkomt. Het brengt je bioritme in de war en hierdoor wordt het moeilijker om in slaap te vallen. Voldoende slaap is super belangrijk voor je. We weten dat slecht slapen op langer termijn samenhangt met depressie, angst en andere psychische problemen. Een goede nachtrust draagt bij aan fysiek en mentaal welzijn. Wat je kan doen tegen een verstoord slaapritme veroorzaakt door social media? Leg je telefoon op tijd aan de kant wanneer je gaat slapen en lees bijvoorbeeld nog een interessant tijdschrift of een boek voordat je naar bed gaat.

Negatief zelfbeeld

Je hele tijdlijn staat er waarschijnlijk vol mee. Mensen met perfecte lichamen en gezichten, die ook nog eens op de mooiste en meest luxe plekken in de wereld komen en grote groepen vrienden hebben om al deze fantastische ervaringen mee te delen. Helemaal niet gek om te bedenken dat veel mensen hierdoor een slecht zelfbeeld krijgen. De negatieve kanten worden door deze mensen namelijk vaak niet gedeeld en bovendien zijn veel foto's ook nog eens zwaar bewerkt. Hierdoor kan het lijken of die ene oud-collega nu een veel leukere en succesvollere carrière heeft dan jij, ziet die ene ex er opeens wel heel goed uit en heeft je vriend opeens wel heel veel andere nieuwe vrienden. Constant geconfronteerd worden met oog waarschijnlijk 'perfecte' levens op social media zorgt voor een negatief zelfbeeld.

Nieuwe contacten via social media

Ik hoor je denken. 'Heeft social media dan alleen maar negatieve effecten?' Nee! Met Instagram, Facebook of andere social media wordt contact maken veel makkelijker. Op deze manier kun je contact maken met mensen over de hele wereld. Zo kun je mensen vinden met dezelfde interesses en hobby's, hier kun je met elkaar over praten en dan bijvoorbeeld beeldmateriaal uitwisselen met elkaar. Vooral in corona tijd was dit heel belangrijk. Doordat mensen geïsoleerd werden en het sociale contact een stuk minder werd, was social media de manier om toch met anderen in contact te blijven. Massaal besloten mensen te videobellen, te Instagrammen en te Facebooken. Veel mensen hadden steun aan elkaar en probeerde elkaar te helpen. Dit gebeurde bijvoorbeeld doordat er acties werden opgezet voor online bijeenkomsten, om geld in te zamelen en er werden oproepen gedeeld van mensen die bijvoorbeeld aanboden boodschappen voor elkaar te doen. Het verbindt dus ook.

Social media kan dus zowel positieve als negatieve invloed hebben op jouw welzijn. Het is belangrijk je er bewust van te zijn dat wanneer je veel op social media zit er FOMO kan optreden. Bedenk dan altijd: op social media worden alleen de beste, leukste, mooiste momenten gedeeld. Dit geeft geen realistisch beeld. Het is dan ook niet verstandig je zelfbeeld te spiegelen aan eenzijdige en zwaar bewerkte beelden. Moeten we nu allemaal stoppen met het gebruik van social media? Zeker niet! Leg je telefoon gewoon ietsje eerder weg voor het slapengaan en gebruik je social media om contact te leggen met vrienden of vreemden. Mensen kunnen immers niet zonder sociaal contact en dat maakt ook contact via social media met de buitenwereld belangrijk voor jouw welzijn.

Chat openen
Hi!
Kunnen we je helpen?