TELEFOON STUK! WAT NU?

werepairall
28 december 2020 4 MIN LEZEN

Het is 7:02 uur s’ochtends: de wekker is net afgegaan, je veegt wat slaap uit je ogen, pakt je telefoon erbij en scrollt wat door je Instagram feed. Nadat je weer helemaal up-to-date bent ga je naar beneden om een lekker ontbijtje voor jezelf te maken. Terwijl je bezig bent met je ontbijt reageer je nog even snel op wat appjes van de avond ervoor. Tot je plots een aangebrande lucht ruikt… De broodjes! Je snelt naar de oven om de broodjes veilig te stellen, maar in alle haast laat je jouw smartphone kletteren. Het resultaat: je telefoon stuk! Maar wat nu?

Zit er een barst in je scherm? Dit kan erg vervelend zijn. Het kan er voor zorgen dat bepaalde delen van je scherm niet goed zichtbaar meer zijn. Of erger nog: je beeldscherm reageert helemaal niet meer… In dit geval wordt vaak gedacht dat je telefoon niet meer te redden is. Zo’n reparatie is toch vet duur? Ik kan net zo goed een nieuwe telefoon bestellen, want ik mag van mijn provider toch al een nieuwe uitkiezen. Vaak is dit wat er gedacht wordt. Maar in werkelijkheid loont het repareren van je telefoon.

Waarom dan toch repareren?

We zijn in Nederland niet bepaald fan van telefoons repareren. Uit cijfers van Milieu Centraal blijkt dat zes van de tien kapotte smartphones niet worden gerepareerd. Hiervoor zijn twee belangrijke reden:

  • Veel mensen laten hun telefoon niet repareren omdat ze denken dat dit te duur is. Slechts 21 procent gaat wel met zijn kapotte telefoon naar de reparateur. 
  • De telefoon voldoet niet meer aan de wensen. Daarbij komt dat de gebruiker een nieuw toestel van zijn provider krijgt. Dus waarom laten maken?

Verzekeren of niet?

Veel mensen willen hun telefoon direct gerepareerd hebben. Bij de verzekering moet je het toestel eerst opsturen, waarna alle data van het toestel wordt verwijderd. Vervolgens ben je het toestel ook nog eens een aantal weken kwijt. Bij We Repair All doen we het vaak in een half uur en kun je meekijken met de reparatie.

Na reparatie van je scherm lijkt je telefoon weer als nieuw. Je wilt immers niet dat mensen in je omgeving jou zien als diegene die altijd met een kapot scherm loopt. Ze zullen zich afvragen waarom je je toestel niet gewoon laat repareren. Een telefoon die in goede staat is, doet het namelijk niet alleen beter, het staat ook een stuk representatiever.

Reparatie is vaak geheel gratis
Niet iedereen weet dat als je telefoon stuk gaat dat deze vaak verzekerd is tegen schade. Laat je jouw telefoon binnenhuis vallen, dan valt dit binnen de inboedelverzekering. Ben je op vakantie en raakt je telefoon beschadigd? Dan kun je dit verhalen op je reisverzekering. Zorgt een ander voor schade aan jouw telefoon, dan kun je een beroep doen op zijn of haar aansprakelijkheidsverzekering.
Door gebruik te maken van één van de bovenstaande verzekering is het repareren van je telefoon dus altijd voordeliger dan het aanschaffen van een nieuwe.

Scherpe stukjes glas kunnen uit het scherm vallen
Wanneer je telefoon is gebarsten kan het zijn dat er een klein scheurtje in je scherm zit. Maar het kan ook zijn dat je hele scherm gebarsten is. In dit geval is het mogelijk dat er na een tijdje stukjes glas loslaten. Deze splinters zijn vaak scherp en daardoor gevaarlijk op het moment dat ze in je gezicht of ogen komen. Met name kinderen lopen risico om hiermee in aanraking te komen.

Hoe ging mijn eerste telefoon stuk?

Het begon allemaal een jaar of vijf geleden. Op een zonnige dag reed ik op mijn scooter door het dorp. Terwijl ik van de zon en mijn muziek aan het genieten was, hoorde ik een flinke knal achter me. Ik stopte direct mijn scooter en keek achter me. Wat ik al dacht, werd werkelijkheid: mijn telefoon is uit mijn zak gevallen. Zo snel als ik kon, reed ik terug naar mijn telefoon en pakte deze op. Tot mijn verbazing zaten er niet heel veel barsten in mijn scherm en bovendien werkte mijn smartphone ook nog. Toch wilde ik van deze barsten af, want het was geen gezicht! Na een tijdje op het internet gezocht te hebben, kwam ik op de reparatiepagina van Apple terecht. Wat bleek: het was ontzettend duur, ik zou mijn telefoon voor een lange tijd kwijt zijn en het dichtbijzaande afgiftepunt was ook nog eens 30 kilometer verderop. Wat moest ik nou?

Toen dacht ik: waarom doe ik het niet gewoon zelf? Zo gezegd, zo gedaan! Ik ben aan de slag gegaan en vond mijn passie in het vak. Wat begon met enkele reparaties voor vrienden, is uitgegroeid tot een zelfstandig bedrijf waar ik tot op de dag van vandaag met heel veel plezier bezig ben met telefoonreparaties.

Meer informatie

Uiteraard hoop ik dat je iets hebt gehad hebt aan de tips die we in dit blog met jouw gedeeld hebben. Mocht je toch op zoek zijn naar meer informatie neem dan gerust een kijkje op onze reparatiepagina. Of heb je een andere vraag, neem dan contact met ons op!